fredag 23 december 2011

En julhälsning från snögubben på asteroiden Vesta!

NASA:s rymdsond DAWN skickar denna fina julhälsning från sin omloppsbana runt asteroiden Vesta. Dawn liksom Rymdsondsbloggen tar nu julledighet. Vad Dawn ägnar sig åt under denna julledighet vet jag inte, men själv ska jag äta julmat, dricka glögg och äta en massa pepparkakor. Det lär också bli gott om tid till att bläddra i min nya astronomibok (som jag skrev om igår).

Antagligen kan jag inte hålla mig hela julhelgen utan återkommer väl med något inlägg på juldagen eller annandagen. Nästa vecka kommer en hel kavalkad med "Årets bästa....". Jag älskar nämligen topplistor, så det kommer en hel skock med sådana i denna blogg. Vilken är Årets rymdsond? Vilket är Årets rymdobservatorium? Vilken är Årets planet , måne, asteroid och komet? "Svar" kommer nästa vecka.

God Jul  till alla rymdsondsfantaster och blivande rymdsondsfantaster!


(Bildkälla: NASA)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar