(Bildkälla: ESA)
Samma krater i en datorgenererad perspektivbild ser ut så här.
(Bildkälla: ESA)
NASA:s Marsfordon Opportunity har fortsatt köra omkring på Marsytan. Den är ju inne på sitt nionde år och tycks fungera utmärkt. NASA kallar lite lustigt fordonets små bilturer för "walkabouts". Den senaste lilla turen är längs en kraterkant där spår av lermineraler observerats av rymdsonder. Dessa tros ha formats under betydligt fuktigare klimatförhållanden.
Vad gäller Curiosity skrivs det väldigt mycket om projektet i rymdmedia, men också i andra tidningar och tidskrifter. Det är sällan som ett rymdprojekt får så stort massmedialt genomslag. Frågan är väl om inte det påverkat NASA vid beslutet att satsa på ännu ett Mars-projekt (som jag skrev om häromdagen). Det är en hel del debatt om den här satsningen. Visserligen ligger utforskning av Mars helt i linje med prioriteringarna i den s.k "Decadal Survay", som är en strategisk plan för framtida rymdfärder. Planen är framtagen av en stor samling amerikanska vetenskapsmän. Bl a Emily Lakdawalla på Planetary Society Blog är frågande till om inriktningen på det nya Marsprojektet stämmer överens med forskarsamfundets syn på vad NASA borde satsa på. I Decadal Survey är ett Marsfordon högsta prioritet, men inriktningen bör vara att med hjälp av ett litet Marsfordon, typ Opportunity, plocka upp Marsmateria för transport till jorden. Det projekt NASA utannonserade häromdagen rör sig om ett stort Curiosity-liknande Marsfordon med oklart uppdrag. Det tycks faktiskt vara så att NASA inte formulerat något vetenskapligt uppdrag ännu. Märkligt!
En lite kul artikel som presenterade i SpaceDaily för några dagar sedan rör den NASA-tekniker som är huvudansvarig för körningen av Curiosity. Matt Heverly som han heter kör solsystemets i särsklass dyraste bil! Det rör sig ju ändå om ett fordon som går loss på 2,5 miljarder dollar! Det gäller att köra försiktigt med andra ord. Han känner sig som en taxichafför som kör dit forskarna vill. Det är ett lite annorlunda sätt att köra bil. Det är ju inte så att han har en ratt och gaspedal direkt, utan det handlar om att skriva programkod, skicka den till Curiosity och sedan hoppas att den översätter det hela i form av rörelse i rätt riktning.