torsdag 1 december 2011

Lite bloggstatistik efter ett knappt halvårs bloggande

Lite då och då blir man nyfiken på om det verkligen är någon som läser en sådan här blogg. Tänk om ingen läser ens alster som ibland tillkommit efter en hel del arbete! Det vore ju inget vidare.

Det finns lite bloggstatistik att tillgå, men jag vet inte om jag blir så värst klok på den. Om jag fattar det hela rätt så har jag sedan starten i mitten av juni haft ganska prick 10.000 sidvyer/sidvisningar. Jag begriper inte riktigt hur det hela räknas ut, men det låter inte så illa! Det verkar finnas en hel del intresse vad gäller rymdsonder och det får man tacka för.

Det verkar inte vara någon artikel som sticker ut i lässtatistiken, utan det är ganska jämnt fördelat. Den lustigaste delen av bloggstatistiken är läsarnas ursprung, dvs vilka länder dom kommer ifrån. Att den stora majoriteten läsare kommer från Sverige är ju inte så förvånande, men att det är ett par hundra sidvyer/sidvisningar från Brasilien och ett hundra från Zambia, är väl lite mer anmärkningsvärt! Är det månne googlare som gått rejält vilse?! Eller har dom upptäckt att den här svenskspråkiga bloggen ofta länkar till engelskspråkiga websidor?

Statistik är ju alltid kul, men som man fick lära sig på statistikkursen en gång i tiden; man ska ta statistik med en nypa salt. Mark Twain uttryckte det lite mer elegant för mer än 100 år sedan: "Det finns tre slags lögner; lögn, förbannad lögn och statistik".

Ett stort tack förresten till Robert på Populär Astronomi, till Anders på bloggen Tyngdlöst och till Ulf på Cassiopeiabloggen som lite då och då länkar till min blogg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar