torsdag 22 december 2011

Vintersolstånd, snart jul och en ny astronomibok!

Idag är det vintersolstånd och bara två dagar till julafton. Populär astronomi publicerar årets bästa astronomi- och rymdbilder. Flertalet av dom skulle varit fina planscher att ha på väggen på jobbet! Själv gjorde jag ett fynd häromdagen när jag letade efter julklappar. Av någon anledning hamnade jag vid hyllan med astronomiböcker. Där hittade jag en ny bok i astronomi! Den heter "Mapping the Universe - The Interactive History of Astronomy", skriven av Paul Murdin, fellow of Royal Astronomical Society. Den blev förstås köpt - till mig själv.

Jag har så här långt bara bläddrat i boken. Det är en genomgång av astronomihistorien. Väldigt snyggt upplagd. Boken har också några små fickor där det finns lösblad med kopior på olika historiska dokument. Allt från Galileos skisser till bilder som Hubbleteleskopet tagit. Kul! Julen verkar vara räddad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar