I de bistra budgettider som råder för världens rymdmyndigheter och då särskilt NASA, poppar det upp en rad nya idéer från näringslivshåll på hur man kan effektivisera rymdfärder och därmed spara pengar. NASA stöttar också en rad privata initiativ i syfte att få fram rymdfärjor m.m som NASA kan hyra in sig på. Man tror att det blir billigare än att utveckla och drifta egna rymdfärjor. NASA vill också undvika att hamna i ett alltför stort beroendeförhållande till Ryssland och ryska raketer. Just nu sker många uppskjutningar av satelliter m.m med hjälp av ryska Soyuz-raketer. Inte minst den enormt viktiga uppskjutningen av de europeiska Galileosatelliterna som ska ske nu på torsdag från Franska Guyana med hjälp av denna ryska raket, se artikel på Astrowebb. För att inte tala om transporterna till ISS, den internationella rymdstationen, som idag helt sker i rysk regi.
Rymdstationen ISS (Bildkälla: NASA)
En rad privata initiativ tas också just nu. Flera kapitalstarka företag och individer satsar stort på att kunna lyfta mot rymden. Tre av de mest massmediala aktörerna just nu är entreprenören Elon Musk's SpaceX, grundaren av Amazon, Jeff Bezos och hans Blue Origin samt multimiljardären Richard Bransons Virgin Galactic. Förutom dessa finns ett flertal andra färgstarka industrimän och rymdbolag som vill vara med på denna spelplan. Det tycks finnas stora pengar i rymdbranschen.
SpaceX Elon Musk, som av finansanalytiker kallats för "den nye Steve Jobs", är långt framme vad gäller rymdteknologi. Se mina tidigare inlägg här i bloggen (om återvinningsbara raketer, om planerna på färder till Mars, om olika näringslivsinitiativ). Nu verkar det dock som han hamnat i lite ordväxling med NASA. Musk är kritisk till NASA:s planer på att satsa på de "gamla" raketmodellerna Atlas och Delta, eftersom det riskerar att konkurrera ut näringslivsinitiativen och dessutom, enligt Musk, är slöseri med pengar (läs här). Senaste nytt i denna historia är dock att NASA tycks ha gett klartecken även för de nya aktörerna bland privata företag att vara med och konkurrera om de riktigt stora uppdragen. De stora amerikanska företagen Lockhead och Boeing har haft lite av monopolställning fram till nu.
Den framgångsrike grundaren av internetfirman Amazon, Jeff Bezos, tycks inom ramen för företaget Blue Origin genomföra någon form av testflygningar långt ute i öknen i Texas. Enligt nyhetsrapporteringen så kraschade dock den första "rymdfarkosten".
Physorg rapporterar att Richard Branson, med sitt företag Virgin Galactic, står i startgroparna för att genomföra provflygningar redan 2012 och att starta mer kommersiella flygningar kort därefter. Av artikeln framgår också att Branson öppnat den första privata rymdterminalen! Man vill erbjuda en 2,5 timmars flygtur som inkluderar fem minuter av tyngdlöshet, för det facila priset av 200.000 dollar! Enligt AviationWeek finns det planer på att Virgin Galactic ordnar "taxitransporter" till ISS så småningom!
I The Space Review finns en mycket positiv artikel om alla dessa näringslivsinitiativ som nu startats upp. Skribenten ser det som ett positivt tecken, och lite av en entreprenörernas återkomst, till en rymdbransch som varit starkt centralstyrd och där kontrakt skrivits med ett fåtal stora rymdföretag.
Är då alla dessa initiativ enbart av godo? Helt klart innebär de sannolikt lägre utvecklingskostnader och möjligen också lägre driftkostnader. Frågan är om man genar för mycket i en överdriven ambition att sänka kostnader. Om man studerar de riktigt stora rymdprojekten under de senaste decennierna så beror stora budgetöverskridanden till mycket stor del på ett rigoröst säkerhetsarbete. Man har vad gäller t.ex Hubbleteleskopet och JWST gjort allt som står i mänsklig makt för att säkerställa ett framgångsrikt projekt.
En annan viktig aspekt är styrfrågan. Det är viktigt att NASA som "beställare" styr vad dessa rymdfarkoster ska användas till och att det är NASA (och ännu hellre det internationella forskarsamfundet) som står för prioriteringarna vad gäller utforskningen av vårt solsystem. Här kan det utan tvekan komma att finnas en intressekonflikt. I valet mellan att köra en massa rymdflygningar á 200.000 dollar med penningstinna rymdturister eller långa rymduppdrag för NASA:s räkning till en (låg) fast kostnad så är väl risken ganska uppenbar att företagen väljer det första alternativet. Då står NASA på precis samma punkt som idag. Det är väl därför man vill gardera sig med "gammal hederlig teknologi" i form av Atlasraketer.Vi får följa utvecklingen och se vad som händer. Det är ju trots allt lite spännande med alla dessa kreativa entreprenörer och deras idéer. Tillsvidare får man se positivt på det näringslivsintresset. Det kan komma ut något riktigt bra av det hela.
Läs mer på: http://www.thespacereview.com/article/1952/1
Läs också: http://www.physorg.com/news/2011-10-branson-nm-dedicate-space-terminal.html
Läs också: http://www.physorg.com/news/2011-10-pentagon-nasa-space-missions-private.html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar