onsdag 6 juni 2012

Bilder från morgonens Venuspassage

Så har vi då upplevt den sista Venuspassagen i detta århundrade. Visst var det spännande! Tyvärr lite mycket moln där jag befann mig, men jag ser på nätet att det finns en mängd fina bilder på det hela. Kul att dagspressen uppmärksammar händelsen såpass mycket. Jag ser att min egen lokala tidning, Göteborgs-Posten, har en artikel och visar en massa läsarbilder på nätet (kolla här). Robert Cumming på Populär Astronomi har också redan hunnit skriva en artikel på tidningens websida (se här). Där finns också en länk till en massa fina bilder på Astronet m.m.

NASA följer förstås Venuspassagen i detalj. Rymdsonden SDO har tagit en rad bilder och på deras websida finns bl a dessa.


Inledningen av Venuspassagen (Bildkälla: NASA)

A NASA photo of Venus’s transit across the face of the sun June 5, 2012.
(Bildkälla: NASA)


Bildmontage (Bildkälla: NASA)


(Bildkälla: NASA)

Den sol som Venus så elegant passerade denna morgon är lite orolig just nu. Denna bild av solen med ett mäktigt koronahål publiceras av NASA idag.

Coronal Hole on the Sun
(Bildkälla: NASA)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar