torsdag 20 december 2012

Jaha, sista kvällen alltså innan jorden går under (igen)

Ja, då var det alltså sista kvällen innan jorden går under. Allt enligt den stora skara domedagstroende som tycks befolka vår planet. Vad ska man då göra så här timmarna innan slutet? Rymdfilm föreslår att man kan ägna tiden åt att titta på några klassiska katastroffilmer. Det är ju förstås inte så dumt. Det gäller att komma in i rätt stämningsläge och försöka bryta upp från den där goa julstämningen som så sakteliga börjat infinna sig. Nä, nu gäller det att ta sig samman och inse allvaret! Fast lite glögg och pepparkakor skulle ju sitta fint trots allt. Eller kaffe och lussebulle?

Nu tappade jag fokus igen! Domedagen var det jag skulle förbereda mig på. Vad synd att dom där mayaindianerna inte kunde ha lite mer långsiktighet i sin kalenderplanering och lite bättre känsla för när kalendern skulle ta slut. Var det verkligen lämpligt att indikera att domedagen skulle infinna sig just tre dagar före julafton. Bad timing skulle jag säga att det är. Johan Normark, arkeolog vid Göteborgs universitet, påstår dessutom att man räknat fel på datumen och att mayakalendern egentligen tar slut på självaste julafton. Ännu värre! Hade det inte varit bättre att satsa på en dyster oktoberkväll när regnet står som spön i backen och snålblåsten viner runt husknuten. Det hade ju varit mycket lättare att komma i rätt stämning då. Nä, sur kan man bli för mindre.

Jag tror jag tar och struntar i hela domedagen och studerar det senaste fyndet vad gäller exoplaneter kring vår stjärngranne Tau Ceti. Om det till äventyrs skulle finnas utomjordingar på den jordliknande planeten Tau Ceti e så får vi hoppas att de är lite mer utvecklade än vi simpla jordmänniskor och inte tror på undergångsprofetior.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar